Publiskā ārtelpa kā sociālās atdzimšanas veicināšanas instruments

Krasta ielas apkaime – atziņas

2011.gada 15.jūnijā ar velo apsekot teritoriju kopā ar kopienu plānotāju (Vācija/Latvija) Jonas Buchel devās Krasta ielas apkaimes dalībnieki Ventis Didrihsons, Jānis Barkāns, Ilze Circene un Vita Jevdokimova. Par iespaidiem pēc brauciena un 2.semināra programmas, kas tika organizēta no 17.-19.jūnijam, dalās arhitekts Ventis Didrihsons un teritorijas plānotāja Ilze Circene

Ilze Circene:

”Krasta ielas apkaimei jeb Maskavas forštatei ir izteikti lineāra struktūra, un to idejiski var pielīdzināt kūkai, kas veidota no paralēlām kārtām, tikai šinī gadījumā biskvīta un ievārījumu kārtu vietā ir dzelzceļa loks, dzīvojamā zona, Maskavas iela, lineāri veidotā komercdarbības zona un Krasta iela. Kūkas augšējā kārta tiek saglabāta garšīgākajai daļai – Daugavai. Pašreizējā situācijā gan šī garšīgākā daļa ir cilvēkiem praktiski nepieejama, un viens no mūsu darba grupas izaicinājumiem ir meklēt taisnāko un drošāko ceļu, kā pie tās nokļūt. Tur vajadzīga uzdrīkstēšanās un stratēģiska plānošana, jo, „ja jūs neplānojat nākotnei, jums tādas arī nebūs (If you don’t plan for the future, you won’t have one)”.”

Ventis Didrihsons:

„Rūpīgi iedziļinoties esošajā situācijā ir divējādas sajūtas attiecībā uz iespējamiem Krasta ielas teritorijas attīstības scenārijiem. No vienas puses līdzās pašam pilsētas centram ir savā ziņā unikāla, cilvēka neskarta zilā-zaļā vide. No otras puses, esošās kvalitātes nav plānošanas rezultāts, un kopējo situāciju nekādi nevarētu nosaukt par ilgtspējīgu. Vēl jo vairāk – atbilstoši Rīgas attīstības plānam 2006-2018, Krasta ielas teritorija tiek plānota kā daudzfunkcionāla pilsētas centra teritorija ar intensīvu apbūvi (uz privātiem zemes gabaliem), kur atļautais stāvu skaits sasniedz pat 24. Acīmredzot Krasta ielas tranzīta maģistrāles statuss ir šķērslis, lai nodrošinātu piekļūšanu ūdensmalai gan gājējiem, velosipēdistiem, gan arī autotransporta lietotājiem. Krasta ielas komerciāla rakstura aktivitātes ir galvenokārt balstītas tikai uz autotransporta lietotājiem. Izvērtējot transporta attīstības perspektīvas, centra tuvumu un vietas unikālās zilās-zaļās kvalitātes, šī vieta varētu kļūt par 21.gs zilās-zaļās Rīgas ilgtspējīgas attīstības pilotprojektu, kas piedāvātu pilsētniekiem visplašāko iespēju klāstu attiecībā uz ūdensmalu izmantošanu – no publiskām pludmalēm, peldvietām, laivu piestātnēm, aktīvās un pasīvās atpūtas vietām līdz klusiem dabas stūrīšiem, kuros tiktu saglabātas esošās ainaviskās kvalitātes.”

 

 

11 Comments

  1. Gribu pateikt paldies visiem RadiRīgu! organizācijas veidotājiem un dalībniekiem par to, ka Jūs esat un darbojāties!
    Pilnīgi piekritu tam, ka rajons ar savu visgaršīgāko kārtu pavērās Daugavai! Un gribu piebilst, ka tā ir arī Daugava vakarā: kādreiz dzīvoju pie Maskavas Forštates un kādā ziemas vakarā, ejot no koledžas uz mājām, to pilnībā sajūtu! Saulrieta gaisma virzījās tieši pa ielu spraugām apbūves masīvā, no tā radās sajūta, ka Tur ir kaut kas neparasts, Turp gribās doties! Taču, zinot, ka Tam priekšā ir pamatīga maģistrāle, gāju garām. Daugava vakarā, kas parādās visā savā krāšņumā tieši laikā, kad cilvēki iet no darba vai mācībām ir šī rajona patiesā veiksme, diemžēl pazaudēta un ignorēta. Un tādi gadījumi Rīgā ir vairāki: piekrastes, ar maģistrālēm akli nodalītas no cilvēkiem, jo tajos laikos priekšroka bija tehnikai.
    Kā Krasta ielu padarīt pieejamāku… Man ir doma par gājēju tiltiņiem pāri autoceļam. Man šķiet, ka šāds risinājums būtu romantisks papildinājums šī rajona brutālajam urbānismam (Ķengaraga torņi, dzelzceļš, blīva un noburžāta pirmskara apbūve), kurā slēpjas intimitāte un cilvēciskums. Pēdējam ir vērts dot iespēju izpausties.
    Krasta iela dalās daudzos atšķirīgos posmos. Piemēram, posmā starp Dzelzceļa un Saules tiltiem perimetrāla apbūve ir diezgan blīva, gājēju tiltiņiem būtu rūpīgi jāpiemeklē vieta, ir jāizpēta, kas kvartāliem pie Krasta ielas ir 1. un 2. stāvos – dzīvokļi vai komercplatības? Ja komercplatības – ok, tad ir potenciāla vieta tiltiņam. Būs jāpadomā arī par cilvēkiem ar kustības traucējumiem – rampas, to sākums. Liels šķērslis ir ielu platumi. Paralēli būtu vērts attīstīt apbūves frontes pievienošanos ceļam – vajadzīgs variants, kas ir atraktīvāks par tagadējo (autostāvvietas vai tukšs un nekopts zaļš gabaliņš tieši pie ārsienas), bet no autostāvvietām nav jāatsakās. Cits gadījums ir Saules tilta transporta mezgls: kolosāla zaļa teritorija, sadalīta ar ceļiem un estakādēm bezjēdzīgos gabalos. Posms starp Saules un Dienvidu tiltiem ir pārmaiņām atvērtāks: tirdzniecības centru virkne pievieno ārtelpas organizācijas vajadzībai komerciālo raksturu, turklāt tam pievienojas lielāki dzīvojamie masīvi. Tirdzniecības centru brīvstāvoši būvapjomi dod labiekārtošanai lielāko brīvību, krastmalas zaļā apkaime kļūst ainaviskāka!
    Protams, vajadzētu turpināt un turpināt… Krasta ielas fronte ir ārkārtīgi liela un daudzveidīga teritorija, kuras attīstība prasa milzīgo intelektuālo darbu! Taču par veiksmi šī teritorija nav gadījums, kad kaut kas ir jāveido pilnīgi no nulles. Ir potenciāls, kas jau pastāv, bet nav izdomāts, kā tam piekļūt un kā pret to izveidot pareizo attieksmi! Mazi gājēju tiltiņi ir tikai maza svītriņa, ko katrā situācijā būtu jārisina savādāk. Bet kopējā ideja ir scenārijs 5 posmos:
    1) kā cilvēki kvartālu dziļumā piekļūst pie tiltiņiem?
    2) ko viņi redz, ejot pa tiltiņiem?
    3) ko viņi redz, kad sasniedz Krasta ielas fronti (kas pavērās pret saulrietu), pāri maģistrālei, ko viņi redz frontē (tam ir potenciāls)?
    4) kā viņi nokļūst pāri maģistrālei?
    5) KAS ir pāri maģistrālei?
    Apmēram tā…
    Esmu gatava sadarboties un novēlu veiksmi!

    • Labdien!
      Liels paldies par saturīgo komentāru! Noteikti esam gatavi sadarboties. Sadaļā “Dalībnieki” ir kontaktinformācija, lūgums atsūtīt savu e-pastu vai telefonu, un mēs dosim Jums ziņu.

      Ar cieņu,
      Ilze Circene

      • Aug10asdf Diez vai, kāds strīdās par to, vai Chomskis ir semiotiķis tā nekad nav bsuiji viņa darbības joma. Varbūt autorei sajuka ar lingvists? Pēdējais burts jau ir tāds pats.

      • – You don’t! You take them all! )) Now some people might call these Lifestyle’ phgootraphs, but these are MORE than that! You have control of the lighting and posing even though it doesn’t look like you have posed this family. Now THAT’S what professional photography is all about making it look unposed when you have actually guided people into position. They’re NOT just snapshots’ like all the cheap and cheerful’ photographers out there claim are Lifestyle’ photography. You have captured the relationships in this family perfectly, and I can feel the warmth among the family members. How lucky are they to have had you as their photographer!

      • Actually, to be fair, there were two – the photographer was also weranig hers. ;-) And next year Audi will have finished hers … !!! You’ve promised us now, so you’ll just have to do it. ;-)

  2. Laiks padomāt,kurā no apbūvei neiederīgajām piekomunikāciju teritorijām gar viaduktiem (īpaši Salu tilta galā) ieprojektēt bērnu -jauniešu velosacensību trasi atbilstoši RD veloattštības programmas sporta sadaļai, lai labā krasta iedzīvotāji pārstātu apskaust pārdaugaviešus par tur notekošajām iknedēļas divām sacensībām (apīlis-oktobris) ,uz kurām spiesti ,pārvarot visai ievērojamas grūtības, vest savus bērnus, “gāžot no kājām” sacensību organizātorus un tiesnešus…

    • WELL PREPARED JANIS & fingers crosesd to make it a memorable event!!!! BTW, if activa academic staff and students, as well as politicians, press are exempted from paying them whom should Ilze Arklina charge then:)

    • A.Balts saka:Cien. Miervaldis ir piekrāpies, noticot, ka kgb-fdd latviski integrētā ložņa, ar “pogoņalu” black-jocker ir puslatvietis un vēl anarhistisks jaunietis! Nē, šis algotais kremļa podlaiža ir tādas pašas tautības, kā viņu urlandes klauns žiriks -māte ru, bet tēvs “jurists”. Jo krievijā ir tik stiprs antisemītisms un grautiņu un uzbrukumu iespējas tik lielas, ka ja cilvēks nav oligarhs, vai valdības pārstāvis ar miesassardzi, tad tas ir spiests maskēties, la glābtu dzīvību, vai vismaz veselību no arvien augošā sarkfašistu un nacbolu skinhedu bandītiskajiem uzbrukumiem pat gaišā dienas laikā un ne tikai krievu žīdiem, bet visiem ar citu ādas krāsu un citas rases un tautības cilvēku pazīmēm. Bet šeit, Latvijā šiem “juristu” dēliem ir jāmaskējas citu, politisku apsvērumu dēļ. Jo atklāti, neslēpjot savu tautību un ticību,(tātad arī mērķus) šie krievijā nicinātie, apceltie tipiņi, bet te-Latvijā kremļa izmantotie puskrievu jaukteņi, nevarētu pūderēt krieviem un krievvalodīgajiem prātus, nevarētu uzmesties par to aizstāvjiem un vadoņiem, ja atklāti nosauktu savu tautību un ticību. Uzreiz tiem vairs neuzticētos 90% urlu.Palasiet taču šī smerdeļa iesniegumu – tipisks psrs laiku denuncijas raksts, ar piešautu juristu kolektīva izstrādātu frazeoloģiju un tik daudz jau lasītu līdzīgu agrāk. Tikai pielabots šodienas vajadzībām, pat vecais čekas triks- gara slimībās apvainošana nav izlaista. Palasiet tā black_perdeļa paša teksteļus un salīdziniet ar šo stūra mājas profiņu standartrakstu!Viņš pats ir visai pastulbs 0, viens no pērkamo konveijera skrūvju bara, aiz viņe esošie, tie ir bistami Latviskai mūsu Tēvzemei!

    • black_joker saka:Miervaldim laba demagoģija- noivrzīt sarunu uz itkā tavu aizskārumu- itkā sarunvaldodā pirmoreiz dzirdētu tādus teicienus un apzīmējumus ..Naivi esat jūs, kas cerat nomelnot tos, kas ir pie varas. Iemesls- paši neest tikuši, otrs iemesls kas laidīs pie varas cilvēkus ar maniakālu uzvedību- tik naivi taču cilvēki ar nav. Ko tu pats esi darījis, lai būtu darbs un izaugsme? ko darījuši citi tribunālisti? Atbilde- NEKO ja neskaita sūdu gāšanu pār valdību un poltiķiem un citiem aktīvajiem cilvēkiem. Jā, tur nav kārtības un ir daudz nepadarīta, nepareiza. Tad dariet no lejas Jā, tūlīt būs kliedziens, ka visu aktīvo tavu darbību slāpē žīdi, krievi, zelta miljarda spice, alieni un zombiji .Tik tu pats esi maigs un pūkains- citi tie sliktie

    • I fear the people cmmoenting that this is overcompressed’ and it’s lacking dynamic range are referring to the mastering stage where it would have been limited etc.. to reach a commercial volume, yeah? It’s a very popular thing to moan about .. but these moaners don’t discern between mix compression and mastering compression/limiting so I’m sure they’re not dissing your mix Elias! Ironically, things like the beatles and Led Zep were very compressed at times in the tracking and mixing stage (drums, vocals etc..), but the masters weren’t peak limited .. so when these people load them into audacity they look better. I find the discussion around the loudness war and loss of dynamics’ doesn’t ever concern the quality of the mix itself, and well MIXED albums, such as recent Red Hot Chili Peppers albums, are written off for audio quality because they are mastered loudly. Did you guys master this in the same session? It’s a loud, commercial, modern master, fair enough./rant. Fantastic mix! Snare in particular Phat. What kind of compression did you guys do on the vocal? Is the vocal ambience mainly the room?

  3. Jo es varu paskatīties komentarus un zinu, ka ja rakstā būs kaut
    kas acīmredzemi nepareizs, tad komentētāji to ātri vien izcels.